Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden 6

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

*

Eén jaar na de lancering van Pirrouet®, de eerste CO₂-negatieve gevelsteen op de markt, opent Vandersanden officieel de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar. Niet alleen de Pirrouet®-steen is duurzaam en milieuvriendelijk, het productieproces gebeurt ook op een CO₂-neutrale manier. De groene elektriciteit die de fabriek aandrijft, wordt grotendeels opgewekt door eigen zonnepanelen en een windmolen. Daarnaast draagt het gebruik van reststromen uit de staalindustrie bij aan een substantiële vermindering tot wel 80% van primaire grondstoffen. Dit verkleint de afvalberg aanzienlijk.

Investering van 32,5 miljoen euro voor CO₂-neutraal productieproces

De nieuwe fabriek biedt werk aan 26 medewerkers en heeft een oppervlakte van 8.000 m². Jaarlijks produceert de faciliteit maximaal 20 miljoen Pirrouet®-gevelstenen. Op termijn kan de fabriek uitgebreid worden waardoor de productiecapaciteit zou verdubbelen tot 40 miljoen stenen per jaar.

De totale investering in de fabriek bedraagt 32,5 miljoen euro. Voor dit project heeft Vandersanden een VLAIO-subsidie van 1,35 miljoen ontvangen alsmede een Europese subsidie van 2,2 miljoen euro toegewezen gekregen. Het Europees subsidietraject valt onder ‘Horizon Europe’, dat niet alleen de installatie van de benodigde apparatuur ondersteunt, maar ook verder onderzoek naar het opvangen en hergebruiken van CO2.

Schermafbeelding 2024 09 25 om 14 28 54

Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden, spreekt vol trots: “Met de opening van deze nieuwe fabriek kunnen we nu op grote schaal Pirrouet®-stenen produceren. Dit is een belangrijke stap in het vergroten van onze gezamenlijke ecologische impact. We zijn enorm benieuwd naar de mooie projecten die hiermee gerealiseerd zullen worden, en er zitten al heel wat veelbelovende initiatieven in de pijplijn.

Eén jaar CO₂-negatieve Pirrouet® gevelsteen

Precies één jaar geleden introduceerde Vandersanden de Pirrouet®-gevelsteen, die dankzij een unieke carbonatatie-technologie tijdens het uitharden 60 kg CO₂ per ton opneemt. De gevelsteen wordt niet gebakken, maar hardt uit met CO₂ afkomstig uit fabrieken binnen energie-intensieve industrieën, wat resulteert in een stevige, kalksteenachtige structuur. Met een productiecapaciteit van 20 miljoen stenen per jaar, kan de fabriek dus jaarlijks 2.280 ton CO₂ uit de lucht verwijderen. Dit staat gelijk aan de CO₂ die 114.000 volwassen bomen per jaar absorberen.

De Pirrouet®-gevelstenen worden momenteel al toegepast in verschillende bouwprojecten, waaronder de bouw van de Colruyt-winkel in Temse. Deze projecten maken deel uit van een bredere en goed gevulde projectenpijplijn. “Bij Colruyt Group zit duurzaamheid in ons DNA en dragen we circulariteit in alle facetten van onze projecten mee, van het gebouw tot de inrichting. Voor onze nieuwe Colruyt winkel in Temse wilden we dan ook materialen gebruiken die niet alleen mooi zijn, maar ook bijdragen aan onze duurzame toekomstvisie. De Pirrouet®-gevelstenen sluiten hier perfect bij aan, dan is de beslissing snel gemaakt.”, zegt Hilde Carens, Projectleider - Duurzame Bouwmaterialen van Colruyt.

Als eerste CO₂-negatieve gevelsteen in de bouwsector markeert Pirrouet® een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van de bouwindustrie. Deze innovatieve gevelsteen ondersteunt Vandersandens ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren. Door de inzet van Pirrouet®-gevelstenen hoopt het bedrijf een significante bijdrage te leveren aan het verminderen van de ecologische voetafdruk van de bouwsector en het bevorderen van duurzame bouwpraktijken.

Ambities op lange termijn

De fabriek opereert momenteel nog niet op volle capaciteit en zou, afhankelijk van verdere uitbreidingen en investeringen, in de toekomst haar productievolume kunnen verdubbelen. De fabriek zou maximaal tot 40 miljoen stenen per jaar kunnen produceren, wat leidt tot een opname van ongeveer 4.560 ton CO₂ per jaar. Dit zou wederom een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk.

Johan Deburchgrave benadrukt: " Deze fabriek is een volledig operationele productiefaciliteit en sluit naadloos aan bij onze andere productie-eenheden. Het is niet zomaar een proefproject, maar een essentiële en serieuze stap in onze inzet voor duurzame productie en CO₂-reductie.” Met het oog op de toekomst is het de ambitie van Vandersanden om meerdere Pirrouet®-fabrieken te realiseren. Zo’n uitbreiding zal bijdragen aan een bredere impact en verdere versterking van hun duurzaamheidsdoelstellingen.

Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 22

SMART SHIPPING

Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%