SMART SHIPPING

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 22

Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.

Doelstellingen

Met de verdere ontwikkeling van geautomatiseerd varen wil Vlaanderen:

  • De efficiëntie van het transport op de binnenwateren verhogen
  • Het tekort aan werknemers opvangen en nieuwe profielen naar de sector brengen
  • Nieuwe businesscases en goederenstromen mogelijk maken, onder andere door kleine waterwegen te upgraden
  • De sector vergroenen, het modale aandeel van de binnenvaart vergroten en zo bijdragen aan de realisatie van de European Green Deal



Concreet werkt het Smart Shipping-programma rond 4 pijlers:

1. Slimme vaartuigen met een minimale vorm van automatisatie aan boord

2. Slimme waterweginfrastructuur die geautomatiseerd is en vanop afstand bediend wordt

3. Slimme datadeling waarbij alle communicatie tussen de overheid en de gebruikers van de waterweg gedigitaliseerd is en volgens internationaal gestandaardiseerde procedures verloopt

4. Slimme regelgeving die innovaties en toekomstgerichte initiatieven ondersteunt, met oog voor de veiligheid


Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 46

Ruimte voor innovatie

Om Smart Shipping veilig te testen en te ontwikkelen, heeft Vlaanderen een juridisch kader uitgewerkt dat innovatie ondersteunt. We investeren ook in testinfrastructuur, zoals het kust- en oceaanbassin en de sleeptank voor scheeps- manoeuvres in ondiep water in het Maritiem Onderzoekscentrum van Flanders Hydraulics. Hiermee kunnen we scenario’s rond Smart Shipping onderzoeken, om daarna modellen op te zetten en te testen.

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 20 01

Kom aan boord

In het CESNI, de CCR en de UNECE werken we mee aan een stabiel framework voor Smart Shipping in Europa. We nemen ook deel aan het Horizon 2020-onderzoeksproject AUTOSHIP en aan een internationale PIANC-werkgroep die de effecten van slimme schepen op de binnenvaartinfrastructuur in kaart brengt. Via extra internationale samenwerkingen willen we onze modellen verder bijsturen en verbeteren. Natuurlijk zijn ook onze eigen infrastructuur en experten beschikbaar voor opdrachten in het buitenland.

CONTACT


Dit artikel word voorzien door het Departement Mobiliteit & Openbare Werken

Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

Vandersanden 6
Smart Buildings & Infrastructure

Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%