MOBILITY AS A SERVICE

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

Doelstellingen

Om het Vlaamse MaaS-ecosysteem uit te bouwen, loopt er in Vlaanderen een cocreatieproces om tot een gedragen Vlaams MaaS Afsprakenkader te komen. Daar werken 5 stakeholdergroepen aan mee: gebruikers, MaaS-aanbieders, vervoersaanbieders, lokale besturen en datamakelaars. Allemaal zien ze MaaS als een digitale hefboom om duurzame combimobiliteit te realiseren. Hierbij streven ze naar:

• Een optimale mix van slimme, inclusieve en/of complementaire vervoersmodi
• Een goed uitgebalanceerd en frequent aanbod
• Transparante, uniforme, heldere en laagdrempelige communicatie
• Een balans tussen maatschappelijke en commerciële belangen

Schermafbeelding 2024 09 26 om 14 00 19

One stop shop voor mobiliteit

Om deze duurzame combimobiliteit te doen slagen, is een goede marktwerking essentieel. Daarvoor is er dit afsprakenkader tussen stakeholders, maar ook Vlaanderen, dat optreedt als een toezichthoudende en ondersteunende overheid. Om de structuur van data te standaardiseren in samenspraak met alle belanghebbenden, zetten we ook in op ‘Open Standards for Linked Organisations’.

Met een eenduidige standaard willen we datastromen verrijken, initiatieven beter vindbaar en begrijpelijker maken en data beter combineren met andere databronnen. We werken daarbij aan een vocabularium op basis van bestaande internationale standaarden. Alleen zo kunnen we een one stop shop-oplossing (plannen, boeken en betalen) creëren.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 14 00 08

Samen op weg naar MaaS

In eerste instantie willen we met de verdere ontwikkeling van MaaS elke Vlaming helpen om op een duurzame en eenvoudige manier vervoersmodi te combineren en zo de transitie naar een ambitieuze mental en modal shift mogelijk maken. Maar MaaS krijgt een nog grotere meerwaarde als we ook voorbij onze landsgrenzen diezelfde noden kunnen invullen. Daarom werken we samen met buitenlandse partners om kennis te delen en samen een internationaal MaaS-ecosysteem uit te bouwen, waarin iedereen kan reizen via veilige, vlotte en duurzame combimobiliteit.

Dit artikel werd ons aangeleverd door het Departement Mobiliteit & Openbare Werken


Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 22

SMART SHIPPING

Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Vandersanden 6
Smart Buildings & Infrastructure

Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%