CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Doelstellingen

Het actieplan Clean Power for Transport wil de groene transitie in mobiliteit realiseren via 9 doelen:

  1. Stimuleren van vraag en aanbod op de zero-emissie-voertuigenmarkt
  2. Investeren in laadinfrastructuur
  3. Ontwikkelen van performante batterijen
  4. Benutten van de efficiëntie van lichte elektrische voertuigen
  5. Van niche- en bedrijfsvloten zero-emissiekoplopers maken
  6. Inzetten op batterij-elektrische voertuigen voor vrachtvervoer
  7. Opzetten van zero-emissiezones
  8. Ondersteuning krijgen vanuit de private sector en kennisinstellingen
  9. Samenwerken met steden, gemeenten, regio’s en landen in Europa


In de periode 2021-2030 zijn de ambities van het actieplan opgeschaald:

• Vanaf 2029 zullen alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn

• Vanaf 2025 worden stadscentra emissievrij bevoorraad

• Vanaf 2025 rijdt het openbaar vervoer emissievrij in stadscentra

• Uiterlijk in 2035 rijden alle bussen in Vlaanderen emissievrij

Europese partnerships

Vlaanderen is betrokken bij verschillende Europese projecten rond groene mobiliteit. Zo werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken met het RH2INE-project en CONDOR H2 aan de vergroening van respectievelijk de binnen- en de zeevaart. Met PIONEERS willen ze dan weer tot een Europees masterplan komen om tegen 2050 klimaatneutrale scheepvaart en ander multimodaal vervoer mogelijk te maken.

Binnen IDACS heeft het Departement Mobiliteit & Openbare Werken de basis gelegd voor de verplichtingen rond gegevensuitwisseling voor AFIR, samen met 15 partnerlanden. Binnen BENEFIC waren ze de eersten in de EU om een grensoverschrijdende subsidieregeling te coördineren voor de effectieve uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in Vlaanderen, Brussel en Nederland.

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 52 53

Werk mee aan een schone toekomst

Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken is op de goede weg, maar er ligt nog veel werk op de plank om onze mobiliteit volledig te vergroenen. Zeker voor het openbaar vervoer en het goederenvervoer. Ze zijn dan ook geïnteresseerd in grensoverschrijdende projecten om deze uitdagingen samen aan te gaan. Daarnaast delen ze graag hun eigen kennis, om zo tot de best mogelijke oplossingen te komen op internationaal niveau.

Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 22

SMART SHIPPING

Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

Vandersanden 6
Smart Buildings & Infrastructure

Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%