Electric racing car ERA and KdG breaks record at Circuit Zolder

Race track 4591096 1920

The electric racing car built by the Karel de Grote Hogeschool (KdG) and the Electric Racing Academy (ERA) has broken the electric lap record on the Zolder racing circuit. The record attempt was also the kick-off for a new electric racing competition that will be run on Northern European circuits starting this fall.

The electric racing car built by the Karel de Grote Hogeschool (KdG) and the Electric Racing Academy (ERA) has broken the electric lap record on the Zolder racing circuit. The record attempt was also the kick-off for a new electric racing competition that will be run on Northern European circuits starting this fall.

The electric racing car built by the Karel de Grote Hogeschool (KdG) and the Electric Racing Academy (ERA) has broken the electric lap record on the Zolder racing circuit. The record attempt was also the kick-off for a new electric racing competition that will be run on Northern European circuits starting this fall. The car of KdG and ERA covered one lap in 1 minute and 38.81 seconds in Zolder. That's an edge of over 3.5 seconds over the previous record.

Starting this fall, the Electric Racing Academy is organizing a new electric racing competition designed to be an accessible entry-level class for young drivers and to encourage technical innovation in electric racing and regular cars. "This proves that motor racing and a healthy environment do not have to be opposites and that Flanders is full of bright minds who will guide us towards the mobility and energy consumption of the future," says Flemish Minister of Energy Zuhal Demir (N-VA).

"People do not always realize that - often life-saving - systems, but also other innovations have their origins in motor racing," adds Mobility Minister Lydia Peeters (Open Vld). "In competitions like this, the best of both worlds are brought together and I can only applaud that."

KdG's Sustainable Mobility expertise center
is working structurally with ERA to further develop electric driving and improve telecommunications and informatics for the racing cars. They are also developing their own 'vehicle control module', the central brain of the racing car. The new knowledge will be used in KdG's bachelor's degree program in automotive technology. "The first agreements for internships have already been made. And ERA will also collaborate on the Electric and Hybrid Vehicles teaching module and the Motorsport module," says Kris Martens, head of the expertise center.

Starting in the fall of 2021, ERA Championship races will take place at iconic race tracks in Northern Europe, including Circuit van Zolder. The intention is to expand to other countries. For example, Japan has already shown interest for next year.

Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 15 om 15 19 22

SMART SHIPPING

Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%