VERKEERSVEILIGHEID

LVA 1542190

Sinds 2018 is het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen opnieuw gestegen. Momenteel stagneren de cijfers, maar het risico op ongevallen met letsels blijft groot voor kwetsbare weggebruikers in Vlaanderen. En dat terwijl het verkeer veilig moet zijn voor alle gebruikers en modi. We willen hier verandering in brengen door te focussen op transparant beleid, trainingen rond veilig gedrag, infrastructurele verbeteringen, wetgeving en handhaving.

Doelstellingen

Het Vlaams Verkeersveiligheidsplan geeft vorm aan het beleid rond verkeersveiligheid in Vlaanderen. Het zet de actieve weggebruiker centraal in zijn ambities en werkt aan 9 doelen:

  1. Veilige, goed onderhouden infrastructuur
  2. Permanente opleiding en sensibilisering
  3. Duidelijke regelgeving
  4. Sterke samenwerkingen met verkeersveiligheids- partners en alle weggebruikers
  5. Research, evaluatie en monitoring
  6. Focus op nieuwe ontwikkelingen in transport, voertuigtechnologie en innovatie
  7. Efficiënte handhavingsketen voor een kwalitatief handhavingsbeleid
  8. Ontwikkeling van duurzame mobiliteit
  9. Objectieve en subjectieve gevoelens van verkeers(on)- veiligheid als kwaliteitsvoorwaarde

Er zijn 37 maatregelen voorgesteld, met als overkoepelende doel om aanzienlijke vooruitgang te boeken in 3 belangrijke probleemgebieden: rijden onder invloed, te hard rijden en afgeleid rijden. We mikken op 25% minder dodelijke ongevallen tegen 2025 en 30% minder tegen 2030, met 2019 als referentiepunt. Tegen 2050 mogen er geen voetgangers of fietsers meer sterven op de Vlaamse wegen (Vision Zero).

Innoveren voor de verkeersveiligheid

De MIA-werkwijze (Mobiliteit Innovatief Aanpakken) focust op eenvoud, versnelde output, participatie en een bot- tom-upbenadering om de verkeersveiligheid te verbeteren. Met MIA willen we logge bureaucratische structuren elimi- neren, samenwerken met burgers, gemeenten, provincies en experts en maatregelen monitoren om tijdig in te grijpen. Via pilootprojecten worden onveilige verkeerspunten en fietsinfrastructuur op een realistische manier aangepakt. Na een positieve evaluatie worden deze proefinvesteringen dan uitgerold over heel Vlaanderen.

Samen voor veiliger verkeer

Vision Zero en verkeersveiligheid zijn ge- meenschappelijke doelen voor tal van landen en internationale organisaties. Zoals aange- geven stagneren de cijfers jammer genoeg in Vlaanderen. Tijd dus om actie te nemen. We zijn heel geïnteresseerd in best practices uit andere regio’s en landen, maar staan ook klaar om onze eigen expertise te delen.




Artikel beschikbaar gesteld door onze partner

Vlaams beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken


Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 09 12 om 15 14 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILIDATA

In Vlaanderen werken we vandaag al aan de mobiliteit van morgen, onder andere met het Mobilidata-programma. Hiermee ontwikkelen overheden, bedrijven en onderzoekers samen innovatieve, technologische verkeersoplossingen voor de weggebruiker. Denk aan beter routeadvies, verkeersmeldingen op maat en intelligente verkeerslichten. Maar deze nieuwe, geconnecteerde mobiliteit en knowhow stoppen natuurlijk niet aan onze landsgrenzen. Er is dus nood aan internationale samenwerking om kennis uit te wisselen en gezamenlijke projecten op te zetten om dit ook te implementeren.

Main visual
Smart Work

Digitale soevereiniteit garandeert veiligheid in de publieke cloud

Wanneer bedrijven overwegen om naar public cloud te migreren, worden ze soms tegengehouden door beveiligingsrisico’s of compliance- en governancebeperkingen. Daarom is er interesse in digitale soevereiniteit, legt Gwénaëlle Hervé uit, Public & Sovereign Cloud Lead bij Proximus NXT.

P1176040

Wat is er nodig voor een meer circulaire bouwsector? Inzichten van Sien Cornillie, expert circulariteit bij NAV

NAV, of "Netwerk Architecten Vlaanderen," is een professionele organisatie voor architecten in Vlaanderen. Ze biedt diverse diensten aan, waaronder professionele ontwikkeling en belangenbehartiging voor architecten. Daarnaast bevordert NAV ook netwerkmogelijkheden en geeft het advies over juridische, technische en managementaspecten. Het netwerk werkt momenteel aan een standpuntennota rond circulariteit. We spraken met Sien Cornillie, expert circulariteit bij NAV, die in dit interview uit eigen naam spreekt.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%