MOBILIDATA
In Vlaanderen werken we vandaag al aan de mobiliteit van morgen, onder andere met het Mobilidata-programma. Hiermee ontwikkelen overheden, bedrijven en onderzoekers samen innovatieve, technologische verkeersoplossingen voor de weggebruiker. Denk aan beter routeadvies, verkeersmeldingen op maat en intelligente verkeerslichten. Maar deze nieuwe, geconnecteerde mobiliteit en knowhow stoppen natuurlijk niet aan onze landsgrenzen. Er is dus nood aan internationale samenwerking om kennis uit te wisselen en gezamenlijke projecten op te zetten om dit ook te implementeren.
Doelstellingen
In het dichtbevolkte Vlaanderen neemt de verstedelijking alleen maar toe, en dat terwijl onze verkeersinfrastructuur hier niet op afgestemd is. Daardoor staan we allemaal steeds vaker in de file. We willen ons verkeer weer veiliger en efficiënter maken via kennis en technologie voor het genereren, beheren en delen van slimme data.
► We kunnen het verkeer veiliger, vlotter, duurzamer en comfortabeler maken door de data van overheden, bedrijven en weggebruikers slim te organiseren en realtime, relevante informatie met elkaar te delen.
► Dit zal leiden tot meer verkeersveiligheid, tijdbesparing, stressreductie, efficiënte communicatie en een betere luchtkwaliteit.
► Een sterke mobiliteit zorgt op zijn beurt ook voor economische en sociale stabiliteit en stimuleert groei.
Data als basis voor verkeersoplossingen
Binnen het Mobilidata-programma werden 31 verkeersoplossingen ontwikkeld in 5 categorieën: intelligente verkeerslichten, risico- en gevarenmeldingen, navigatie en parkeerbeheer, meldingen over verkeersregels en beleidsondersteuning. Datadeling en -verzameling vormen de basis voor de communicatie tussen de slimme weginfrastructuur en de weggebruiker. In 2023 en 2024 zullen Vlaamse weggebruikers deze oplossingen kunnen beginnen gebruiken.
Naast de uitrol van deze oplossingen focust Mobilidata ook op verder onderzoek naar nieuwe verkeersoplossingen, en hun marktintroductie, met duidelijke maatschappelijke waarde, zoals fietsgroepen accommoderen, kwetsbare (groepen) weggebruikers, zoals blinden en slechtzienden, ondersteunen en de modal shift onder pendelaars stimuleren.
Werk mee aan de mobiliteit van morgen
Voor we de mobiliteit van morgen veilig kunnen implementeren, moeten we een sterke fysieke en digitale basis voorzien. Daarnaast zijn afstemming en samenwerking op internationaal vlak essentieel, aangezien de toekomstige (op termijn autonome) mobiliteit verder reikt dan onze landsgrenzen. Daarom delen we graag de best practices uit het Mobilidata-programma, maar zoeken we ook interessante buitenlandse projecten.
Latest insights & stories
BIM en digital twin voor verkeersveiligheid en duurzaamheid
Via doordachte digitale oplossingen wil het Departement Mobiliteit & Openbare Werken ons mobiliteitssysteem efficiënter maken. Zo implementeren ze BIM, een manier om virtueel te bouwen en samen te werken aan onze infrastructuur. Ook de creatie van ‘digital twins’, digitale equivalenten van een bouw- of kunstwerk, is een van hun doelen. Met deze oplossingen kunnen ze analyses maken voor optimaal beheer via machine learning en slimme dataverzameling. Om dat doel te bereiken, is samenwerking cruciaal.
Recticel lanceert de RE-engineered IP PIR isolatie
Recticel streeft naar hoogperformante isolatieoplossingen die de koolstofvoetafdruk voortdurend verkleinen, zonder concessies te doen aan de strengste technische vereisten.
Digitale soevereiniteit garandeert veiligheid in de publieke cloud
Wanneer bedrijven overwegen om naar public cloud te migreren, worden ze soms tegengehouden door beveiligingsrisico’s of compliance- en governancebeperkingen. Daarom is er interesse in digitale soevereiniteit, legt Gwénaëlle Hervé uit, Public & Sovereign Cloud Lead bij Proximus NXT.